Verkiezingsdebat Thomas More

Nu dat de verkiezingen er weer aankomen en de campagnes hier volop voor lopen, organiseerde Thomas More Mechelen op 8 mei een verkiezingsdebat voor zijn studenten communicatiemanagement en journalistiek, waaronder ik. Het was het tweede debat dat ik bijwoonde en tot mijn verbazing ook wel het meest interessantste. Ik keek er tegenop dat ik hier naar toe moest, omdat ik ook amper met politiek bezig ben. Maar achteraf gezien was het niet slecht dat ik dit debat had bijgewoond.

Zes partijen waren aanwezig, waaronder Pvda, SPA, NVA, Open VLD, Groen en het Vlaams Belang.

Het debat bestond uit het aanhalen van vier vragen, die ons allemaal bekend in de oren klinken. De eerste vraag ging over het afschaffen van GAS-boetes, wat best wel een interessant onderwerp was. De andere vragen luidde; ‘Overdrijft men in het klimaatprobleem?’, ‘Zijn migranten een bijdrage voor dit land’? en tot slot een vraag rond pensioenen.

 

Het debat duurde in totaal een tweetal uur, dus over elk onderwerp werd dan ook een stevige tijd gedebatteerd. Ik moet wel zeggen dat mijn aandacht bij de laatste vraag niet meer zo goed te vinden was. De eerste drie vragen heb ik wel met volle aandacht gevold, wat zeker niet slecht is voor iemand dat alles behalve iets van politiek afweet. Ik besef ook wel dat dit zou moeten veranderen onder studenten. We weten eigenlijk te weinig af van de politiek in België en dat ligt enerzijds aan ons zelf, maar ook aan de partijen zelf.

 

De enige moment dat ik in contact kom met politiek, is wanneer het weer tijd is om te gaan stemmen. Ik ben dan eigenlijk verplicht om er toch maar even mijn aandacht op te vestigen. Dit zou moeten veranderen, want ik ben zeker niet de enige student dat te weinig afweet van de politiek in dit land. Het is toch wel belangrijk om hier van wat meer op de hoogt te zijn, zeker naar de toekomst toe, wanneer we gaan solliciteren voor een job bijvoorbeeld. Wat niet wil zeggen dat ik de popelen sta om elke dag lange saaie artikels hierover in de krant te moeten lezen.

 

Ik vind dat de partijen zelf zich ook meer zouden mogen richten op studenten en dit was zeker een eerste goede stap van Thomas More om studenten op een aangenamere en moderne manier in contact te laten komen met politiek. Dankzij dit debat, weet ik niet alleen op wie ik ga stemmen, maar weet ik nu ook waarom.

 

Jelena Corbeels

Leave a comment